Búzásvölgyi Víztározó, Recsk – 2020.08.22.

A TÓ MEGKÖZELÍTÉSE

Ha unod már a kopár kockatavakat, és egy igazán vadregényes horgásztóra vágysz, mutatok egyet. Arra ne számíts, hogy egy 2-3 napos horgászat alatt többszáz kiló halat húzol, de unatkozni nem fogsz, és néhány 10+-os potyka is beeshet. A természeti környezet szépsége pedig mindenért kárpótol.

Útvonalak Budapestről

A tó Heves megyében, Recsk mellett található. Budapestről, a 0-ás kilométerkőtől 117 km, de közel két óra kell az eléréséhez. A Google által mutatott legrövidebb út a Mátrán keresztül vezet. Ezt az utat nem ismerem, én mindig a 23-as úton szoktam megközelíteni (mert apósom erre lakik). Ez hosszabb ugyan, de időben nem sokkal több, és tudom, hogy jól járható. Legalábbis Recskig. Onnantól is aszfaltozott út vezet a tóhoz, mindössze 800m, nagyon rossz állapotban van, de azért túlélhető.

A TÓ ISMERTETÉSE

A tavat 1972-ben alakították ki a Búzásvölgyi patakra épített völgyzárógát segítségével. A tó hossza kb. 2,5km, de keskeny. A legszélesebb részen sem több 250 méternél, a kék ponttal jelölt helyen, ahol horgásztam, ott mindössze 70 méter. A vízfelülete 54 hektár.  Mélysége a felső részen 2-2,5 méter, az alsó, gáti részen 4-5 méter. A meder minimálisan iszapos, sok helyen teljesen kemény, agyagos. A halőrházzal szemben, a nyugati oldalon van egy tökleveles öböl is. 1992 óta hasznosítják horgászati célra.

A tó mindkét oldala horgászható. A nyugati oldal majdnem végig, a túloldal részben. Összesen 140 horgászállást alakítottak ki. Az állások kialakítása változó. Van, ahol épp csak kiirtották a nádat. Jó, ha van nálad gumicsizma. Vannak állások, ahol építettek lépcsőt a vízig, asztalt, padot, bográcsozó helyet. Mindazonáltal ez egy nomád hely. Itt nincs se stég, se faház.

Szaletlit a gáti rész mellett láttam, de távol a víztől.

Van viszont néhány esőbeálló, amelyek telefonon foglalhatóak.
Déli, gáti rész. Rengeteg fa van, a sátorozáshoz találsz szép pázsitot, árnyékot.
A tó északi része

Minden horgászállást megközelíthetsz autóval. Aszfaltozott út vezet körbe a tavon. A jó ebben az, hogy eső után is járható, de rettenetes állapotban van, száraz időben is csak lépésben haladhatsz. Erről nem az üzemeltető tehet, az út ugyanis a recski önkormányzat tulajdona, akinek nincs rá pénze. 2 éve pályáztak a felújításra, de nem nyertek. L No komment. Az út többnyire pár méterrel a part mellett vezet, tehát ott parkolhatsz az állás mellett. Van, ahol eltávolodik, de ott sem kell 40-50 méternél messzebb cipekedned. Az úton kívül azonban minden gyönyörűen rendben van tartva.

92-től 2017-ig egy horgászegyesület kezelte a tavat. Horgásztam itt néhányszor, még a teleszkópos botos időkben. Kevés sikerrel. Nem szeretem az egyesületi tavakat. Tisztelet a kivételnek, többnyire ritkán telepítenek, és azt is azonnal kifogdossák a tagok, és hazaviszik, ha kell, ha nem. A halaknak esélyük sincs megnőni. Ha mégis sikerrel elkerülik a horgot, és megnőnek, akkor van ugyan egy súlyhatár, ami felett hal nem vihető el, de vagy betartják, vagy nem. Láttam már a helyi kocsmában hatalmas, preparált pontyfejet. L A fotó egyszerűbb lett volna.

Na, ez azért egy nagy tó, akad benne jó pár ponty, amur, harcsa és csuka, ami sikeresen túljárt horgászok eszén.

2017-től a hasznosítási pályázatot egy haltenyésztéssel foglalkozó Kft. nyerte. Azt hallottam, azóta sokkal jobb lett a tó, úgy gondoltam, ideje újra meglátogatni.

SZÁLLÁS, TOALETT, TISZTÁLKODÁSI LEHETŐSÉG

Mint mondtam, ez egy nomád hely, itt sátraznod kell. A faluban azonban van több panzió, vendégház, ahol megszállhatsz akár a családdal együtt. A tavon körben gravitációs illemhelyek vannak. Ha több napig sátrazol, és fürödni szeretnél, akkor a közeli panzióban 600Ft ellenében letusolhatsz. Ez a helyzet hamarosan javulni fog, mert a tógazda megrendelt egy szaniterkonténert, amiben 2 angol WC, 2 mosdó és 2 tusoló lesz. Ezt szeptember második felében leszállítják, és beüzemelik.

SZOLGÁLTATÁSOK

Büfé sajnos nincs a tónál. Volt, de állítólag nem volt rentábilis, és bezárt. Kávét azért kaphatsz a halőrháznál. Ételt, italt beszerezhetsz a faluban lévő élelmiszerboltból, ami kb. 2km-re van a halőrháztól. Meleg ételhez is hozzájuthatsz: a faluban 2 pizzéria és egy étterem kiszállít a tóhoz.

Egy horgászbolt is üzemel a faluban. Egy idős hölgy üzemelteti, segítsége nincs, ezért betegség esetén sajnos zárva van.

Pontybölcső használata kötelező, ha nincs sajátod, a halőrházban bérelhetsz napi 1.000Ft-ért.

Van összesen 5 db esőbeálló a tó felső részén és a déli, gáti részen. Ezek közül 2 árammal ellátott, és itt márciustól október végéig hűtő és mikró is üzemel. Legalább 3 héttel korábban célszerű lefoglalni őket.

NYITVA TARTÁS, JEGYÁRAK, ELÉRHETŐSÉG

A tó elvileg egész évben horgászható, amikor jégmentes. November 1-től február végéig csak nappali horgászat lehetséges. Ha elég vastag a jég, akkor viszont – saját felelősségre – a lékhorgászat is engedélyezett.

Halas napijegy 2 botra 4.200,-Ft
Sport napijegy 1 botra 1.500,-Ft
Sport napijegy 2 botra 3.200,-Ft
Esőbeállók bérleti díja napi 2.000,-Ft.

A jegyek napkeltétől napnyugtáig érvényesek, előre is megválthatóak. Az egymást követő napokra megváltott jegyekkel éjszaka is horgászhatsz.

A tónak jelenleg nincs honlapja
Facebook oldala https://www.facebook.com/buzasvolgyiviztarozo/

A telefonszám: (30) 911 9230
Email: recskihorgasz@gmail.com

HALÁLLOMÁNY

Ponty, amur, csuka, süllő, harcsa, keszeg, kárász, balin, busa, sügér, márna, fekete sügér található a tóban. Az új üzemeltető rendszeresen telepít piaci méretű pontyokat, de a tó életkorából adódóan kapitális példányok is lakják a tavat, akiknek sikerült elkerülniük a húshorgászok horgait. Nemrégiben ment a F&H-on Ács Józsi és Paál Norbi filmje, ők be is bizonyították ezt.

A tógazda elmondta, hogy el szeretnék tolni a hangsúlyt a húshorgászat irányából a nagyhalas C&R horgászat felé. Ennek érdekében jövőre tovább fogják gyarapítani a halállományt 6-12 kilós pontyokkal.

A HORGÁSZAT

A hosszú hétvégén egy 24 órás pecát terveztem ide, de a családi programok miatt csak 12 órát tudtam kiszakítani. Reggel ¾ 6-kor érkeztem a halőrházhoz, miután szerencsésen túléltük a sötétben a találkozást két szarvassal. Sokat járok errefelé, nem először történik ilyen, de ez most iszonyú közel volt. Jó, ha 3 méterrel kerültük el egymást a második szarvassal.

Meglepően kevesen álltunk sorba a jegyért. Aztán amikor beszabadultam, megértettem miért: szinte teltház volt. Úgy gondoltam, ebben a melegben a gáti, mélyvizes részen lenne érdemes keresni a pontyokat, és inkább éjszaka. Na, az éjszakát a családi program miatt kihagytam, a gáti rész pedig olyannyira teli volt, hogy esélytelennek láttam helyet találni. Elindultam felfelé, és kb. egy kilométert kellett gurulnom, mire szabad helyet találtam. Amúgy egészen pofás helyet találtam, volt árnyas fám, egy kis asztalom padokkal, tűzrakó helyem, és korrekt lépcső vezetett le a vízhez. A tó középső részén ez a legkeskenyebb szakasz, a túlpart mindössze 70 méterre volt. Szemben nem volt horgászállás, mert ott nagyon magas a part.

Itt horgásztam.
Nagyon korrekt lépcső vezetett le a vízhez. Könnyedén vízre tudtam tenni a hajót, és a halak merítése sem okozott gondot. De nem mindegyik horgászállás ilyen.

Miután ez egyesületi tó volt, volt egy olyan érzésem, hogy nem biztos, hogy a bojli lesz a nyerő. Lehet, hogy itt a hagyományos csalik jobban működnek. Csak az egyik botot csaliztam bojlival, a másikra 3 szem kukoricát fűztem, egy pop-uppal kikönnyítve.

Próbálkoztam a meder közepén és a szemközti nád előtt is, de délig egy mozdításom sem volt. Az egyik szomszédom a nádtól fogott egy amurt. Délben eluntam magam, kivettem az egyik bojlis botot, és elővettem a feedert. A másik bojlis boton is kicseréltem a csalit halibut pelletre, fél vajsavas pop-uppal kikönnyítve. A feedert azonnal húzták a keszegek. Jó párat kifogtam, de dobáltam kitartóan, hátha megjön rá a ponty is. Meg is jött, de nem a feederre, hanem a halibut pelletre. Végül délután összesen 3 ilyen halászlébe való potykát fogtam, de természetesen a fertőtlenítés után mind visszanyerte a szabadságát. 5-kor összepakoltam, mert szerettem volna még körbenézni, fotózni.

Ilyen kis pontyocskákat fogtam.

ÖSSZEFOGLALVA

A tó és környezete kétségkívül a legszebb, amin valaha horgásztam. Elszoktam innen, mert az egyesületi időszak vége felé nagyon lecsökkent a halállomány. Ismerek egy tagot, aki egy év alatt összesen 1 db pontyot tudott itt fogni. Ahhoz képest most nekem fél nap alatt hármat sikerült. A nagyok sajnos elkerültek. Nagy volt a meleg, és nagy volt a tömeg is. Legközelebb úgy időzítem, hogy hétköznap jövök ide, és legalább 36 órát, hogy legyen benne éjszaka is.

Persze, szerettem volna nagy pontyokat fogni, de egy ekkora tavon, hosszú kihagyás után, ilyen melegben ezeknek a kicsiknek is örültem. A látvány pedig ugyanolyan szép, mint régen, és remélem ilyen is marad.

Görbüljön!

Tősér Sándor

Szeretnél értesítést kapni a következő bejegyzésről, amiben horgászvíz bemutatót, vagy horgászattal kapcsolatos tippeket, trükköket itt találsz? Add meg adataidat, és értesítünk!

Oszd meg barátaiddal a Facebook-on!