Pozsár Horgásztó – Lajosmizse – 2020.09.01-02.

Egyik sporttársunk, aki hajót bérelt tőlünk, nemrég horgászott ezen a tavon, és nagyon szép fogásokról számolt be. Úgy döntöttem, magam is megnézem közelebbről ezt a tavat.

A TÓ MEGKÖZELÍTÉSE

A tó Bács-Kiskun megyében fekszik Lajosmizse mellett. Budapestről, a 0-s kilométerkőtől, 72km, kevesebb mint egy óra alatt elérhető az M5-ösön.  A megyehatár utáni első lehajtónál kell lejönni a pályáról, tehát a Pest megyei matrica elegendő. Az autópálya után már csak 4km aszfaltozott út, 1km földút, és megérkeztem a tóhoz. Itt azonban tanácstalanul álltam meg, mert két zárt kapu fogadott, halőrház sehol. Ki volt írva egy telefonszám, azt a foglalást intéző hölgy vette fel. Kérte, hogy hívjam a halőrt a 06-70-198-2798 számon, amit meg is tettem, és hamarosan nyílt az egyik kapu. Egyenesen a stéghez hajthattam, és a halőr pár perc múlva jött oda.

A TÓ ISMERTETÉSE

A tó teljes vízfelülete kb. 11-12 hektár. Két részből áll amelyeket egy híd és egy keskeny földsáv választ el.

A régebbi, kisebbik tórészlet, amely mellett a vendégházak állnak, sokkal szebb. Az új tórészletet talán 2 éve nyitották meg. Ez még eléggé kopasz, de már ültettek facsemetéket a partjára. Mi ide, az új részre, a 6-os stégre foglaltunk helyet, mert a bizonytalan időjárás miatt ragaszkodtunk hozzá, hogy autóval ott parkolhassunk a horgászállás mellett. Az új tórészlet dél-nyugati partján (4-12. állások) ez mindenhol megoldható. A többi állás vonatkozásában a foglaláskor meg kell érdeklődni a parkolási lehetőséget, mert bizonyos állások csak gyalogosan közelíthetőek meg. Összesen 20 állás van. Ahol mi horgásztunk, ott átlag 50 méterre vannak az állások.

Szemből is horgásznak, de a határok jól betájolhatóak a tóban lévő szigetek segítségével. A tó szélessége itt 130 méter, nekünk kb. 75 méter távolság állt rendelkezésünkre a zónában. Ez könnyedén meg is dobható spombbal is, de nem érdemes. Hogy miért, arról majd később.

Minden álláson stég, és vagy faház, vagy szaletli van. A szaletlis állásokon sátorozni lehet, füves terület van bőven.

Minthogy a fák még alig látszanak ki a földből, árnyékot csak a szaletli alatt, illetve a ház teraszán találsz. On-line foglalás sajnos nincs. Csak telefonon lehet foglalni, viszont legalább van hely, legalábbis hétköznap.

A stégek kimondottan kényelmes méretűek, kb. 6 méter szélesek. 2 horgász elfér rajta. Ezeket is lehetett volna kicsit erősebb deszkákból építeni, mert behajlottak alattunk a deszkák, és megszólaltak a kapásjelzők. OK, én 100 kiló vagyok, de a barátom csak 75.

SZÁLLÁS, TOALETT, TISZTÁLKODÁSI LEHETŐSÉG

Kétféle szállást választhatsz. Megszállhatsz a vendégházak egyikében, teljes kényelemben.

Itt a legkényesebb ízlésű horgászfeleség is kényelemben érezheti magát.

Vagy megszállhatsz közvetlenül a tóparton a horgászházakban.

Horgászház nagy terasszal, stéggel, bölcsővel, mérlegelővel.
Horgászház belseje.

A horgászházakban egy szoba, két emeletes ágyal, egy 100 literes hűtő, mikró, klíma található, és egy nagy terasz.

Víz nincs a házaknál. A 7-es stég mögött viszont van egy nagyon korrekt vizesblokk két WC-vel, és egy tusolóval. Ilyet eddig csak Hantoson láttam, de ez annál is jobb, mert itt van tusoló is.

Hasonló, tusolóval kombinált vizesblokk van még a 2-es stég mögött, ezenkívül 4 további illemhely is van a tó körül.

SZOLGÁLTATÁSOK

A horgászjegy mellé díjmentesen kapsz egy nagyméretű bölcsőt és mérlegelőt. Egyéb horgászeszközöket is bérelhetsz: bojlis merítőt, csónakot, csónakmotort, munkaakkumulátort, sőt harcsázóbotot és harcsamatracot is.

120cm-es bölcső mérlegelővel. A szelfiállvány nem része a szolgáltatásnak, az az enyém. 🙂

Minden horgászhelynél van bográcsozóhely és áram is. Az áramhasználat 5kWh-ig benne van az árban, felette 50Ft/kWh.

Elektromos csatlakozási pont fogyasztásmérővel, vízmentes dugaszoló aljzattal. Ha sátrazol, jó, ha viszel egy kábeldobot, hogy bevezesd az áramot a sátradba.

Egyetlen szívfájdalmam volt: nincs büfé. Persze egy napra való szendvicset, italt az ember tud magával vinni, de a reggeli kávé nagyon hiányzott. Meg a délutáni is, mikor hazafelé indultam. Meg kellett állnom egy benzinkútnál. Meleg ételt azonban telefonon rendelhetsz. A horgászhelyekhez ki van helyezve egy-egy tájékoztató anyag, ebben megtalálod az ételfutár telefonszámát. Az üzemeltetők tájékoztatása szerint hamarosan nyitnak egy büfét, ahol üdítőket, sört, kávét és jégkrémet fognak kínálni, jövő tavasztól pedig ennivalót is.

NYITVATARTÁS, JEGYÁRAK, ELÉRHETŐSÉG

A tó elvileg egész évben horgászható, amikor jégmentes. Az alap horgászjegyek:

12 órás jegy 4 db botra (két főre) 7-8.000.-Ft (attól függ, melyik helyre foglalsz)
24 órás jegy 4 db botra (két főre) 10-12.000.-Ft
A fenti összeget akkor is ki kell fizetned, ha egyedül horgászol, érdemes tehát társat vinned magaddal. A többi jegyárat állásonként és időtartamonként ezen az oldalon találod meg: https://horgaszvendeghaz.hu/horgaszhelyek.html
A tó honlapja: https://horgaszvendeghaz.hu/
Facebook oldala: https://www.facebook.com/horgaszvendeghaz/
A telefonszámok: 06-20-947-0931 (foglalás), illetve 06-70-198-2798
Email:   pozsarto@gmail.com

HALÁLLOMÁNY

Tekintélyes méretű pontyok, amurok, tokok, süllők, csukák, harcsák lakják a tavat. Kárászokat is rendszeresen telepítenek, hogy a ragadozóknak legyen mire vadászniuk. Szerencsére utóbbiak békén hagytak bennünket. Ez azért is meglepő volt, mert a barátom feederrel, kis csalival is horgászott. De ő sem bánta, hogy nem fogott kárászt.

A HORGÁSZAT

36 órára foglaltuk az állást kedd reggeltől szerda estig. Gábor barátom már a tóparton vallatta a vizet, amikor szeptember elsején az iskolákban becsengettek. Spombozott és feederezett kisebb és nagyobb csalikkal is. Párszor felhívtam nap közben. Panaszkodott, hogy még csak egy halat fogott, igaz az legalább 10kg feletti volt. Én délután 4-kor csatlakoztam hozzá. Épp akkor fárasztotta a második halát, így segíthettem neki megmeríteni.

5 óra már elmúlt, mire sikerült beküldenem a kishajómmal a szerelékeimet. Egyik botomon bojlival csaliztam a másikon viszont azzal a kombinációval, ami a Búzásvölgyi Víztározón is pontyokat adott, még ha kicsiket is: halibut pellet kikönnyítve fél vajsavas pop-uppal. Két megfontolásból választottam ezt: egyrészt azért, mert a barátságtalan idő és szél ellenére a víz még meleg volt, másrészt az ügyfelem, aki itt járt nemrég, azt mondta, hogy messze a halibut pellet volt a legeredményesebb csali. Másfél óra múlva meg is szólalt a kapásjelzőm, és egy 9,70kg-s tükröst sikerült bölcsőbe fektetnem.

Ezután viszont úgy éreztem magam, mint aki meg van átkozva. 2 kapásom volt még este, de pár perc fárasztás után mindkettőt elvesztettem. Az egyiknél a forgókapcsom adta meg magát (többet ilyet nem veszek), a másik pedig simán leakadt.

Bíztunk benne, hogy estére eláll a szél, és szaporodnak a kapások, de sajnos se a szél nem mérséklődött, sem a kapások nem jöttek meg. Egy idő után meguntuk a fagyoskodást, és elmentünk aludni. A botokat benn hagytuk, de egész éjjel néma csend volt. Másnap virradatkor frissítettem a csalikat. A pelletet újracsaliztam, a bojlit pedig – mivel teljesen érintetlen volt – lecseréltem pelletre. Fél nyolckor jött az első kapásom, ismét egy közel 10 kilós pontyot sikerült merítenem.

Nem sokkal ezután ismét jött egy kapás, de pár perc fárasztás után ezt is elvesztettem. Ez már a harmadik volt, miközben csak kettőt fogtam, és ez nagyon bosszantott. Gondolkodtunk, mi lehet az oka. A szakáll nélküli horog ellenzői most biztosan mondják, hogy hát persze! De nem az lett a megoldás. Azt gyanítottuk, hogy a nehéz grippa ólom kifordíthatja a fárasztás közben a hal szájából a horgot. Lecseréltem az ólmot kavicsra. Mindössze annyit kellett tennem, hogy az ólmot leakasztottam a klipszről, befűztem helyette egy bicikligumiból vágott gumikarikát, és abba tettem egy kavicsot, így:

Olyan méretű kavicsot célszerű választani, hogy a gumi épp megfogja, még biztonsággal lesüllyedjen a meder aljára, ott tartsa a helyén a csalit, de amikor a hal felveszi, és fárasztás közben rángatja, akkor essen ki a gumiból. Így a súly nem akadályozza a fárasztást, a halnak nem kell azt is cipelnie. Egy ideje kísérletezem ezzel, és arra jutottam, hogy semmiképp nem rosszabbak az eredmények, mint ólommal. Most pedig az jött le, hogy jobbak. Ezután ugyanis egyetlen halat sem vesztettem.

Azért is érdemes ezt a kavicsos megoldást választani ólom helyett, mert bármennyire is vigyáz az ember, időnként csak előfordul, hogy elszakad a zsinór. Vagy azért, mert a hal belemegy egy akadóba, vagy azért, mert egy kagyló elvágja. A tavakban pedig folyamatosan szaporodik a mérgező ólom. A kő nem mérgező, ráadásul ingyen van. A kavicsbánya tavak partja teli van kövekkel. Itt épp nem volt ugyan kavicsos a part, de én korábban egy vödörnyivel szedtem a Duna parton. Háromnegyed 10-kor ezt a szép, 13,60-as tükröst sikerült fognom.

Őt követte 11-kor a túra legkisebb hala, de ő is 5,40kg-t nyomott.

Majd 10 perccel dél előtt ismét egy 10+-os hal érkezett, de ezúttal egy tok.

Ez volt az első tokhalam. 11,50kg volt a súlya. Nem volt nehezebb a fárasztása, mint egy hasonló pontynak vagy amurnak, annál nehezebb volt a visszatétele. Igazán kevés ideig volt levegőn, lemértem, lefotóztam, és lefertőtlenítettem. Mégis, legalább negyedóráig kellett dajkálnom a mérlegelőben, hasalva a stégen, előre-hátra mozgatva a farkánál fogva, mire azt láttam, hogy el akar úszni. El is úszott békében.

Dél után pár óra szünet következett. A tok visszahelyezése után be sem húztam a szerelékeimet, mert épp megjött a pizza, szerettem volna nyugodtan elfogyasztani, és egy sört is meginni hozzá. Délelőtt ugyanis két sört is kivettem a hűtőládámból, de mielőtt kinyitottam volna, mindig pont akkor jött egy kapás. Na, azért annyira nem bántam. 🙂 Délután 4 előtt nem sokkal, amikor már épp a pakoláson törtem a fejem, megérkezett a bandanagy: 17,50kg-t nyomott.

Vele nem készítettem szelfit, mert volt mindkét oldalán egy-egy csúnya sérülés. Tartok tőle, hogy a gondatlan horgászok miatt szerezte. A halőrt is kihívtuk, hogy nézze meg, nem kell-e tenni valamit vele. Valójában nem sokat lehetett tenni azon kívül, hogy lefertőtlenítettük. Mindenesetre fel nem emeltem, nehogy kiugorjon a kezemből, és még nagyobb legyen a sebe. Csak így a bölcsőben fotóztam.

Ezután már valóban elkezdtem pakolászni, mert szerettem volna még körbejárni, és készíteni néhány fotót a beszámolóhoz.

ÖSSZEFOGLALVA

Nagyon jó, mozgalmas pecában volt részünk. Én legalábbis elégedett voltam. Gábor kevésbé. Még első nap reggel bespombozott több kiló szemes etetőanyagot, de mindössze 2 halat sikerült aznap fognia. Pedig végigpróbálta szinte az összes nála lévő csalit, és több method mixet is bekevert. Másnap délelőtt, amikor nekem beindultak a kapásaim, már eléggé morcos volt. Mindig felajánlom neki, hogy behúzom a szerelékét, de mindig büszkén ragaszkodik a dobós pecához. És nem is csinálja rosszul! De most már nagyon elege lett a kapástalanságból. Az egyik botjára felszereltük ugyanazt a kavicselhagyós szereléket, ami nekem volt, és behúztam neki. Egy órán belül megy is jött neki is a hal, aztán még egy. Így végül mindketten kellemes szájízzel zártuk a pecát.

Görbüljön!

Tősér Sándor

Szeretnél értesítést kapni a következő bejegyzésről, amiben horgászvíz bemutatót, vagy horgászattal kapcsolatos tippeket, trükköket itt találsz? Add meg adataidat, és értesítünk!

Oszd meg barátaiddal a Facebook-on!