5 végzetes HIBA

amit elkövethetsz az etetőhajó kiválasztása során, ami tönkreteheti a horgászatodat

1. Túl lassú hajót választasz

Horgászni szeretnél, vagy a hajóval játszani? Gondold csak el: ha a hajó maximális sebessége 1m/s, akkor egy 150m-re lévő etetést elméletileg oda-vissza 300mp, azaz 5 perc alatt fog megtenni. A valóságban ez ennél is több lesz, hiszen vízre is kell tenni, kivenni, elindulni, megállni, birkózni a hullámokkal, a széllel. Értékes perceket vesz el a horgászatból az, hogy a lassan vánszorgó hajóval foglalkozol.

A katalógusadatot nem biztos, hogy el szabad hinned. Minden gyártó igyekszik egy kicsit szépíteni a terméke paraméterein. És nem is biztos, hogy a megadott sebesség a lényeg, sokkal inkább a motor teljesítménye, és a hajó stabilitása. Mert lehet, hogy egy kis, könnyű hajócska szépen el tud lavírozni szélcsendben a tükörsima vízen, de nem garantált, hogy meg tud birkózni a széllel és a hullámokkal. A jó etetőhajó tehát legalább 60W-os motorral, a stabilitás céljából megfelelő méretekkel rendelkezik: legalább 70cm hosszú és 30 cm széles. Van ennél rövidebb hajó is, ami szélesebb, és hosszabb, ami keskenyebb, azok is lehetnek stabilak. De ami ennél rövidebb is és keskenyebb is, az bizonytalan, hogy megállja-e a helyét a hullámok között.

A gond az, hogy a katalógusadatok között a hajó méretei és az önsúlya még csak-csak megtalálható, de vagy a végsebesség, vagy a motor teljesítménye, vagy mindkettő hiányzik. Vagy ha meg van adva, akkor sem fedi a valóságot, csakúgy mint pl. az autóknál a fogyasztási adatok köszönőviszonyban sincsenek a valósággal. Hogy hogyan tudod akkor ellenőrizni? Erre is választ kapsz később a 3. pontban.

2. Túl gyors etetőhajót választasz

A gyártók, kereskedők előszeretettel reklámozzák a hajóikat azzal, hogy milyen fantasztikusan gyors az ő termékük. A nagyobb sebesség azonban óhatatlanul nagyobb zajkibocsátással is jár. Némelyik hajó egyenesen visít, mint a malac. Mit is akarsz a hajóval? A halakat odacsalogatni a horgodhoz, vagy elriasztani onnan?

Visító zaj, nagy hullámok. Így kell elzavarni a halakat.

Mert a visítós hajók használata könnyen az utóbbit eredményezheti. Természetesen nem mindegyik gyors hajó egyformán zajos. A zajkibocsátást ugyanis nemcsak a sebesség, hanem több más tényező is befolyásolja: a motor, a csapágyazás minősége, a hajócsavar kialakítása, a hajótest formája, stb. Lehet tehát olyan hajót is vásárolni, ami nemcsak gyors, de viszonylag csendes is. Természetesen ezek drágábbak.

Célszerű ezért feltenni a kérdést, hogy mennyire van szükséged gyors hajóra. Hol szoktál horgászni? Ha 150-200 méternél nem kell messzibbre húzni, akkor egy 1,5-2m/s sebességű hajó is nagyon jól fog téged szolgálni. Ha a Balatonon is horgásznál, és 350-450 méterre kell behordani a szereléket, szélben hullámok között, akkor legalább 5 m/s sebességű hajót válassz!

Tőlünk Delta etetőhajókat bérelhetsz . Ezek csendes üzeműek, stabilak, és elég gyorsak még egy akkora tóra is, mint például a 73 hektáros Palotási tó. Ha a Balatonra mennél horgászni, és ki akarod használni a maximális behúzási távolságot, akkor vagy egy gyorsabb hajóra, vagy több türelemre lesz szükséged. Ezzel együtt sokan visznek tőlünk a Balatonra is Deltát. Egyrészt azért, mert nem mindig kell olyan messzire behúzni, másrészt azért, mert a horgászat – főleg a Balatonon – mégiscsak a türelemről szól.

3. Nem hallgatsz Murphy-re

Murphy törvénykönyvének megjelenése óta tudjuk, hogy ami elromolhat, az el is romlik. Még a legjobb minőségű eszköz is. A gyengébb pedig még hamarabb. Jobban jársz tehát, ha

  • eleve egy jobb minőségű hajót vásárolsz, még akkor is, ha drágább,
  • és vásárlás előtt utána nézel annak is, hogy ha elromlik (mert előbb-utóbb a legjobb is el fog), akkor hogyan tudod a garanciát érvényesíteni, illetve a garanciaidőn túli hajót megjavíttatni.

Hogyan döntheted el, hogy melyik a jó minőségű hajó?

  • Kikéred mások véleményét, akiknek van, vagy volt már olyan hajójuk, amit Te kinéztél. De vigyázz! Nagyon sok olyan választ láttam már, hogy „Nekem ilyen van, nincs vele semmi gond, teszi a dolgát.” Az emberek ugyanis nem szívesen ismerik el, ha rosszul döntöttek. A negatív vélemények ez esetben hitelesebbek, de csak akkor, ha indoklás is van hozzá, és sok van belőle. Egy-két negatív vélemény nem biztos, hogy vissza kell riasszon, mert még a legjobb termék esetében is előfordul gyártási hiba.
  • Ha egy hajótípusból túl sok használt van eladó az on-line piactereken, akkor eleve fogj gyanút! Vajon miért akarnak ettől a típustól ilyen sokan szabadulni? Ha kevés eladó használt hajót látsz, pedig tudod, hogy sokan használnak ilyet, az pedig egyértelműen annak a jele, hogy a termék jó.
  • Nézd meg a hajót élőben, tapogasd meg, és nézz bele a belsejébe. Figyeld meg, hogy mennyire masszívak a mechanikus alkatelemei, főleg a mozgó alkatrészek (pl. a raktér ajtó, az ajtót és a kormányt mozgató szerkezetek). Milyen minőségű a fedél tömítése, és lehet-e majd pótolni, ha elöregszik? Szép rend, vagy káosz uralkodik a hajó belsejében?
  • A legjobb, ha személyesen ki is próbálod. Ezt megteheted a kiállításokon. Itt hallani fogod a hangját is. Ha visít, felejtsd el! Még jobb, ha vásárlás előtt bérelsz egyet, és kipróbálod élesben.
  • Ha nem lehet olyan hajót bérelni, amit kinéztél magadnak, az is egy intő jel lehet. Azt jelentheti, hogy a hajó nem bírja a strapát, ezért a bérbeadók nem tartanak ilyet, mert tudják, hogy több pénzt vinne el, mint amennyit hoz. Ez persze nem minden hajóra igaz. Ismerek ugyanis olyan hajót is, ami kiváló minőségű szerkezet, csak azért nem adják bérbe, mert túl drága, és hosszú lenne a megtérülési ideje, vagy LiPo akkuval van szerelve (lásd később).

Hogyan győződhetsz meg a hajó garanciális és garanciaidőn túli szerviz hátteréről?Ha az Aliexpress-ről, vagy hasonló helyről vásárolsz, akkor szinte biztos lehetsz benne, hogy a garanciát nem tudod majd érvényesíteni. Pénzért talán meg tudod javíttatni a hajót, mert sokféle alkatrész kapható a hazai piacon, és talán találsz valakit a Facebook-on, aki elvállalja. Ha ragaszkodsz az Aliexpress-hez (amit nem javaslok), akkor mindenesetre erről előzetesen győződj meg.

Ha egy jónevű európai webáruházból vásárolnál etetőhajót, akkor abban biztos lehetsz, hogy érvényesítheted a garanciát, de könnyen lehet, hogy ennek magas ára lesz. Mindenképp olvasd el az erre vonatkozó feltételeket: „Terms & Conditions” és „Returns & complaints”. Valószínű, hogy a szállítási költséget neked kell állnod, ami 10.000Ft-nál is több lehet.

Ha hazai gyártótól vásárolsz etetőhajót (valószínűleg ezzel jársz legjobban), akkor előzetesen annak kérdezz utána, hogy akinek ilyen hajója van, annak mi a tapasztalata, mennyi idő alatt készül el a javítás. Van ugyanis nem egy ezermester, aki a munka mellett a garázsban hajókat barkácsol, és eladja. Még az sem kizárt, hogy jók a hajói, de mi van, ha beteg lesz, balesetet szenved, vagy csak sokat kell a főmunkahelyén dolgoznia, és nincs helyettese? Hetekig ott fogsz állni hajó nélkül.

Az sem mindegy, hol van a szerviz. Ha hozzád közel van, akkor el tudod szállítani magad is a hajót. Ha egy távoli városban van, akkor számolnod kell néhány ezer forintos futárköltséggel. Mindenképp őrizd meg a hajó dobozát, és a csomagoláshoz használt kitöltő anyagokat, hogy legyen miben elküldened javításra.

Ha tőlünk bérelsz Delta etetőhajót, akkor nem lesz gondod a szervizre, hisz a hajókat mi javíttatjuk. Csak akkor terhel téged a javítási költség, ha nyilvánvalóan gondatlan kezelés okozza a hibát (pl. beáztatod a hajót, vagy a távirányítót, vagy mechanikai sérülés érte).

Egyáltalán mi a jobb: vásárolni vagy bérelni? Ez attól függ, hogy mennyit használod. Ha egy évben 15 napnál nem horgászol többet olyan vízen, ahol indokolt az etetőhajó használata, akkor valószínűleg nem éri meg befektetned 350-400.000Ft-ot (mert összes alapvető tartozékával együtt ennyibe kerül egy jó hajó, lásd később), hiszen napi 4.990Ft-tól már bérelhetsz tőlünk. A bérleti díjra költött pénzed minimum 5-6 év alatt fogja elérni a hajó teljes árát. És a tetejébe téged terhelne a meghibásodás kockázata és a javítás költsége is.

Más a helyzet, ha távol laksz tőlünk, és minden más bérlési lehetőségtől. Akkor nincs mese, vásárolnod kell. Ez esetben vedd figyelembe az itt leírtakat, és úgy válaszd ki a hajódat.

4. Szegényes felszereltségű hajót választasz

Nem az extrákra gondolok, mint a halradar, a GPS, az Autopilot, hanem a hajó alapvető használhatóságához szükséges felszerelésekre. A hajó alapára lehet, hogy kedvezőnek tűnik, de ez az ár a hajón és a távirányítón kívül gyakran csak egy akkumulátort és egy töltőt tartalmaz (van, akinél még a töltő is feláras). Aztán mire megveszel minden alapvető felszerelést hozzá, annyi pénzt ki kell fizetned, hogy úgy érzed, átvertek. Nézzük, mi az a minimum felszerelés, amire feltétlen szükséged lesz:

  • a hajó,
  • a távirányító,
  • akkumulátor a hajóhoz,

Van, akinél eddig tart az alapárban foglalt felszerelés. Ezeken kívül feltétlenül kell még neked:

  • töltő a hajó akkumulátorához,
  • tartalék akku a hajóhoz,
  • akkuőr* a hajó akkumulátorához,
  • akku készlet a távirányítóhoz (vagy elemek),
  • töltő a távirányító akkujaihoz,
  • tartalék akkukkészlet a távirányítóhoz (vagy elemek),
  • hordtáska a hajóhoz,
  • hordtáska a távirányítóhoz,
  • hínárvédő rács a propellerhez (enélkül lehet élni, de kényelmesebb vele, mert ritkábban szed össze a propellered hínárt vagy vízen úszó zsinórt).

* Mi is ez az akkuőr? A savas ólomakkumulátorok rendkívül érzékenyek a mélykisütésre. Tudod, ha télen az autód akkumulátora lemerül, akkor általában ki is kell cserélni, mert hiába töltöd fel, újra és újra le fog merülni. A mélykisütés – amikor annyira lemerült, hogy már meg sem tudja forgatni az önindítót – tönkre teszi. Azokban az etetőhajókban, amelyik nem Li-Po akkus, szintén savas ólomakkumulátor van. Kell bele egy akkuőr, ami jelzi neked, hogy ne használd tovább, hanem töltsd fel. További információkat találsz még erről az 5. pontban.

Tehát mielőtt megvásárolod a hajót, mindenképp add hozzá az árához a fenti tartozékok árait, és azután dönts.

Ha tőlünk bérelsz hajót, az összes fenti tartozékot megkapod a hajóhoz, a távirányító tartalék akkuk kivételével. A legtöbben ugyanis két-három napra visznek el tőlünk hajót, és annyit simán kibír a távirányító, illetve lehet is tölteni közben. Azért mindenkinek elmondom, hogy biztonság kedvéért 4 db ceruzaelemet vigyen magával (és nálunk meg is tudja vásárolni).

Szükséged lesz még valamire, amire a hajót ráteszed a parton, hogy ne sérüljön meg a kavicsos talajon. Van olyan hajó, amihez vásárolhatsz állványt, de ez tényleg opcionális. Jó szolgálatot tehet erre a célra egy régi pontymatrac is, amit már nem használsz.

5. Nem gondoskodsz megfelelő energiatartalékról

A hajó nem megy magától, energiára van szüksége. A 4. pontban már leírtam, hogy tartalék akkura mindenképp szükség van. De mennyire, és milyenre?

Kezdjük az egyszerűbbel: a távirányító akkujaival. A legtöbb hajó esetében ezek AA méretű NiMH akkumulátorok. Mivel a távirányító fogyasztása nem jelentős, akár több napot is kibírnak egy töltéssel. Ha lefekszel aludni, akkor rádughatod a töltőre, és pár óra alatt feltöltődik. De mi van, ha elfelejted? Órákig nem fogod tudni használni a hajódat. Mindenképp legyen ezért nálad egy tartalék készlet feltöltött AA akku, vagy elem.

A hajó akkumulátora már sokkal több energiát igényel. Mennyit is?

Ha pl. a hajó motorja 150W-os, akkor teljes sebességgel használva 150W/12V=12,5A-t vesz fel az akkumulátorból. Ha az akku 7Ah-s, akkor ez elméletileg 7Ah/12,5A=0,56 óra, azaz kb. 33 perc üzemidőt eredményez. 33 perc alatt 2m/s sebességgel haladva a hajó 33*60*2=3.960 métert tud megtenni. Ha 100 méterre húzol be, akkor ez oda-vissza 200 méter, azaz kb. 20 behúzás. Elméletileg. A gyakorlatban kevesebb, sőt sokkal kevesebb is lehet. Miért, és mennyi a valóságban?

Az akkumulátorok kapacitását befolyásolja a hőmérséklet és a kisütési áram is. Ezért az akkumulátorra írt kapacitást általában 25°C környezeti hőmérsékletre és 20 órán át tartó kisütésre adják meg.

Ha csak 5-10°C van, akkor az üzemidő kb. 10%-kal csökkenhet. Ennél is durvábban rontja az akku kapacitását a gyors kisütés. Ezen nem kell meglepődni. Gondolj csak bele: az autód tankja is rövidebb távon kiürül, ha 90 helyett 160-nal döngetsz vele. Ha a hajót teljes sebességgel hajtod, akkor a katalógusban szereplő 7Ah kapacitás akár 4Ah-ra is lecsökkenhet. Ez azt jelenti, hogy 3.960 méter helyett csak 2.260 métert mehet egy töltéssel. 100 méteren oda-vissza ez csak 11 behúzás. Erős szélben, hullámok között, őszi-tavaszi hidegben talán még ennyi se.

Mi a megoldás? Először is tudatában kell lenned a fentieknek, és úgy tervezned a horgászatot, hogy az energiahiány ne okozhasson problémát. Ha többen mentek horgászni, ne várd azt a hajótól, hogy mindannyitokat kiszolgál majd. Átlagos körülmények között egy hajóban egy akkumulátor két horgászt ki tud szolgálni fél napig (12 órát). Persze ez attól is függ, hogy milyen sűrűn vannak a kapások. Miután lemerült az első akku, kicseréled, és simán fel tudod tölteni, amíg a tartalék akkut használod.

Ne hajszold teljes sebességgel a hajót! Ha csökkentesz a sebességén, akár meg is duplázhatod az üzemidejét, azaz a behúzások számát.

Ha többen mentek horgászni, vagy vigyetek több hajót, vagy több tartalék akkut és több töltőt (hiszen egyszerre kell tölteni az akkukat).

Inverter

Legyen miről tölteni. Ha házat béreltek, akkor abban valószínűleg van konnektor. Van olyan tó is, ahol elszórtan vannak konnektorok. De lehet, hogy nem pont a Te horgászhelyed mellett. Vigyél magaddal kábeldobot! Van olyan tó, ahol a halőrházban lehet tölteni. Előzetesen derítsd fel a lehetőségeidet! Vannak hajók, aminek az akkumulátorát úgy is lehet tölteni, ha nem veszed ki a hajóból. Pl. a mi Delta hajónk is ilyen. Gondoskodj arról, hogy ez fedett helyen történjen, mert egy hirtelen lezúduló nyári zápor tönkreteheti a töltőt és a hajót is.

Ha nincs sehol áram, akkor használhatsz invertert (fenti kép) a töltéshez. Ehhez egy 12V-os áramforrásra van szükséged. Ez lehet az autód szivargyújtója, ha gyújtás nélkül is feszültség alatt van, vagy egy külső munkaakkumulátor.

Választhatsz nagyobb kapacitású tartalék akkut is, így növelheted az egy töltéssel megtehető távolságot, azaz a behúzások számát. Ha pl. a hajódban 12V 7,2Ah-s akku van oldalára fektetve (mint pl. a Panama Speedy-ben), akkor használhatsz helyette 12V 9Ah-s akkut is, mert az oldalsó mérete pontosan akkora, így befér a helyére. Az akku kapacitása 25%-kal nagyobb, ezért a behúzások száma mindenképpen növekedni fog, de nem pontosan 25%-kal, hanem valamivel kevesebbel. Ennek oka, hogy nagyobb akku 35 dekával nehezebb, így a hajó össztömege kb. 5%-kal növekedni fog. A nagyobb tömeg miatt kismértékben csökken a sebesség is, de ez valószínűleg nem lesz észrevehető.

A DELTA hajóinkon a kapcsológomb melletti LED villogása figyelmeztet az akku merülésére. Ne küldd be többé, töltsd fel!

Legyen a hajódban mélykisütés elleni védelem. Mi is ez? A savas ólomakkumulátorok (a közkeletű néven zselés akksik is ilyenek) nem szeretik azt, ha az utolsó csepp energiát is ki akarod belőlük facsarni. Ezt azzal bosszulják meg, hogy romlik az energiatároló kapacitásuk. Egy idő után azt fogod észrevenni, hogy 2-3 behúzás után már csak vánszorog a hajó, tölteni kell. A mélykisütés elleni védelem jelezni fogja neked időben az alacsony töltöttségi szintet, így elkerülheted a mélykisütés miatti élettartam csökkenést.

Választhatsz olyan hajót, ami LiPo (Lithium-Polimer) akkumulátorral van ellátva. Ezeknek az akkumulátoroknak az az előnyük a zselés ólomakkumulátorhoz képest, hogy hasonló kapacitás esetén sokkal alacsonyabb a tömegük, ezért a gyorsabb hajókban előszeretettel használnak LiPo akkut. További előnyük még, hogy akár egy óra alatt feltölthetőek. Az egy töltéssel megtehető távolságra is jótékony hatással bír a kis akkutömeg.

Vannak persze hátrányaik is a LiPo akkuknak: drágák, és érzékenyek. Egy 10Ah kapacitású LiPo akku 29-35.000Ft. Az első benne van a hajó árában de sajnos ebből is kell tartalékot venni. A LiPo akkuk érzékenyek sok mindenre: a túltöltésre, a mélykisütésre, a mechanikai behatásokra, a tárolási körülményekre, a hőmérsékletre. A túltöltés és mélykisütés ellen a töltő illetve a hajó valószínűleg rendelkezik védelemmel. A mechanikai sérülések veszélye miatt pedig kemény tokozású akkukat szoktak adni a hajókhoz. A használaton kívüli tárolási körülmények nagyon fontosak az akkunak: sem kisütött, sem feltöltött állapotban nem szabad tárolni, kizárólag 50-70%-ra töltve, száraz, hűvös helyen, és a saját, speciális tároló tasakjában. A magas hőmérséklet hamar hazavághatja a LiPo akkut: elég egy félórára a parton a tűző napon felejteni a hajót, vagy a napon parkoló autóban, amíg beugrasz a horgászboltba egy utolsó bevásárlásra, és vége. Vehetsz egy újat (rosszabb esetben 2 újat) sok ropogós tízezresért.

A kölcsönzők ezért nem is igen foglalkoznak LiPo akkus hajók kölcsönzésével, ilyet csak megvásárolni tudsz. Ha gyors hajót akarsz, akkor nem is nagyon lesz más választásod. Tartsd azonban észben, hogy sokkal jobban oda kell figyelned rá, mint a zselés ólomakkura, mert ha nem teszed, az sokba fog kerülni.Bízom benne, hogy hasznosnak találtad a fenti információkat. Ha egy viszonylag gyors, mégis halk és megbízható Delta hajót szeretnél bérelni a következő horgászatodhoz, akkor szeretettel várlak Újpesten. Ne felejtsd el lefoglalni a hajót időben!

És görbüljön!

Tősér Sándor Etetőhajó Újpest, 1042 Budapest, József Attila u. 82., T: 06-1-414-1145, M: 06-70-314-3850

Oszd meg barátaiddal a Facebook-on!